Regulatorisk 2008-11-27 11:00 CET Produkt- och konsumentnyheter

Clas Ohlson har öppnat sin första butik i Storbritannien

Idag slog Clas Ohlson upp dörrarna till sin första butik i Storbritannien. Butiken, som är belägen i Croydon i södra London, är också först ut med Clas Ohlson nya butikskoncept.

Lagom till julhandeln öppnar Clas Ohlson sin första butik utanför Norden. Butiken ligger i Whitgift Shopping Centre i sydöstra London och har cirka 26 miljoner besökare per år. Invigningen gästades av grundaren Clas Ohlsons barnbarn och butikens premiärkunder kunde lyssna till spelmän från Insjön som spelade fiol och dragspel.

– Vår första butik i London är en viktig milstolpe i vårt inträde i Storbritannien – en stor marknad som skapar tillväxtmöjligheter under många år framåt. Clas Ohlsons inträde på marknaden innebär att brittiska konsumenter kommer att kunna ta del av vårt breda och prisvärda sortiment och vänliga service i centralt belägna köpcentrum, säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Clas Ohlson.

Den nya butiken i Croydon innebär också premiär för Clas Ohlsons nya butikskoncept. Konceptet innebär bland annat en ny butiksdesign men framförallt ska det bli lättare för kunderna att hitta i det breda sortimentet som omfattar 10 000 -15 000 olika artiklar.

Butiken i Crydon är på 1 900 kvadratmeter och har 15 fast anställda medarbetare. Butikspersonalen har varit på sedvanlig ”Insjöskolning” under några veckor i oktober för att lära sig mer om företagets historia, företagskultur, produktkunskap och serviceanda.

Foton och film från invigningen kan laddas ner från:

För mer information kontakta:

John Womack, informations- och IR-chef: 070-678 24 99