2022-03-17 09:05 CET Övriga företagsnyheter

Clas Ohlson branschvinnare i årets Sustainable Brand Index i både Sverige och Norge!

SE-Badges-2022 Branschba st
Anna Strindberg

Svenska och norska konsumenter rankar Clas Ohlson som det mest hållbara varumärket inom hobby och fritid i årets Sustainable Brand Index – Europas största varumärkesstudie med fokus på hållbarhet.

–  Vi är jätteglada och stolta över att vi jobbar så fokuserat med hållbarhet, och att våra kunder också uppfattar detta i vårt varumärke. Vi vill hjälpa våra kunder att göra medvetna val och jobbar hårt på att stärka vårt erbjudande ytterligare, säger Anna Strindberg, programchef för hållbarhet på Clas Ohlson.

Under 2020 lanserade Clas Ohlson en ny och ambitiös hållbarhetsstrategi som innebär att verksamheten ska bli klimatneutral och helt cirkulär 2045 genom hela värdekedjan.

–  I vår bransch har produkter den största påverkan på miljö och klimat, det är något vi är medvetna om. Vi går igenom våra produkter på nytt nu med hjälp av en uppdaterad bedömningsmodell för att ta reda på mer om vårt avtryck och hur vi kan minska det. När det gäller tjänster vet vi att uthyrningen av verktyg och försäljningen av reservdelar är något som våra kunder verkligen uppskattar, säger Anna Strindberg.

På den svenska marknaden är årets vinst i Sustainable Brand Index Clas Ohlsons tredje förstaplacering i rad inom kategorin hobby och fritid. I Norge intog Clas Ohlson andraplatsen 2021.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet. Sustainable Brand Index startade 2011 i Sverige och 2013 i Norge. I Sverige inkluderas 409 varumärken i 35 branscher. I Norge 265 varumärken i 25 branscher.