Regulatorisk 2021-07-07 07:00 CET Finansiell information

Clas Ohlsons juniförsäljning i nivå med förra årets höga jämförelsetal

Försäljningen i juni var oförändrad och uppgick till 714 Mkr (711). Den organiska försäljningen var oförändrad jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta var oförändrad jämfört med föregående år. Försäljningen online ökade med 20 procent till 82 Mkr (69). Jämfört med samma månad föregående år har butiksbeståndet ökat netto med en butik. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 229 (228).

Fördelning försäljning Månad Ackumulerat
Juni Förändring Maj-Juni Förändring
Mkr 2021/22 SEK Organisk 2021/22 SEK Organisk
Sverige 320 3% 3% 603 0% 0%
Norge 314 -1% -3% 577 -2% -5%
Finland 75 -4% -1% 135 -5% -1%
Utanför Norden 4 6% 5% 9 12% 12%
Totalt 714 0% 0% 1 324 -1% -2%
Varav försäljning online 82 20% 19% 157 20% 19%

Den totala försäljningen under perioden maj-juni 2021 minskade med 1 procent till 1 324 Mkr (1 341). Den organiska tillväxten minskade med 2 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta minskade med 2 procent jämfört med föregående år. Försäljningen online för perioden ökade med 20 procent till 157 Mkr (130).

Kristofer Tonström, vd och koncernchef: Vi fortsätter att förbereda oss för en höst med mer normala kundflöden till våra butiker i takt med att restriktionerna lättar. Glädjande är att vi redan nu börjar se en vändning i trafik och försäljning i flera av de butiker i Sverige och Finland som drabbats hårdast under pandemin. Norge, som efter månader av påverkan från nedstängda butiker, går åter starkt och når nästan upp till den exceptionellt höga försäljningen från förra årets juni månad.

Tack vare det ökade kundflödet till butik och ett kunderbjudande som varit mycket uppskattat i perioden lyckades vi åstadkomma en försäljning på samma nivå som rekordmånaden juni 2020. Samtidigt steg försäljningen online med 20% under samma period.

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 juli 2021 klockan 07:00.