Regulatorisk 2020-01-15 07:00 CET Finansiell information

Clas Ohlsons försäljning i Norden var stabil i december

Clas Ohlsons försäljning i Norden var oförändrad i december. Årets julhandel inleddes starkt under ”Black Week” och för julhandelsperioden november och december ökade försäljningen i Norden med 2 procent.

Den totala försäljningen i december minskade med 2 procent till 1 285 Mkr (1 316), vilket motsvarade en organisk minskning om 2 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta minskade med 1 procent. Under motsvarande period föregående år inleddes utförsäljningen i de tyska butikerna inför stängning, vilket påverkar jämförelsetalen. För de nordiska länderna var försäljningen i december oförändrad. Försäljningen online ökade i december med 27 procent till 74 Mkr (58).

Det är tydligt att julhandeln numera inleds redan i november, framförallt i samband med ’Black Week’, och sedan fortsätter in i december och kulminerar inför julhelgen och under mellandagarna. För perioden november till och med december ökade försäljningen i Norden med 2 procent, vilket motsvarade en organisk ökning om 2 procent.

Jämfört med december föregående år har butiksbeståndet minskat netto med 6 butiker och det totala antalet butiker uppgick vid månadens utgång till 232.

Länder, Mkr December
2019/20
December
2018/19
Procentuell förändring Organisk tillväxt
Sverige 579 561 3 3
Norge 529 540 -2 -1
Finland 168 175 -4 -6
Norden 1 276 1 276 0 0
Utanför Norden* 10 39 -76 -77
Totalt** 1 285 1 316 -2 -2

* Påverkat av stängning av butiker i Storbritannien och Tyskland.
** Varav 74 Mkr (58) utgör försäljning online.

Den totala försäljningen för de första åtta månaderna av räkenskapsåret 2019/20 (maj till december 2019) ökade med 1 procent till 6 490 Mkr (6 410). Den organiska försäljningen ökade med 1 procent. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 2 procent. Försäljningen online för perioden ökade med 19 procent till 366 Mkr (308).

Carolina Strömlid, IR-chef, 070-880 71 73, carolina.stromlid@clasohlson.se

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 januari 2020 kl. 07:00.

Clas Ohlson grundades 1918 som en postorderfirma i Insjön, Dalarna. Idag är vi ett detaljhandelsbolag med kunder på fem marknader, cirka 5 000 medarbetare och en omsättning om cirka 8,8 miljarder kronor. Vår aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. Mycket har hänt sedan starten, men en sak har varit densamma genom alla år: att vi varje dag vill hjälpa och inspirera människor att förbättra sin vardag genom att erbjuda smarta, enkla, praktiska lösningar till attraktiva priser. Läs mer om oss och hur vi brinner för att förenkla livet i varje hem på about.clasohlson.com.