2017-05-31 13:30 CET Produkt- och konsumentnyheter, Övriga företagsnyheter

Clas Ohlson byter till plastpåsar tillverkade av sockerrör

New bag sugar cane
Clas Ohlson Åsa Portnoff Sundström

Från och med den 1 juni 2017 byter Clas Ohlson ut plastpåsarna i sina svenska butiker mot nya påsar tillverkade av sockerrör. I augusti i år genomförs bytet på Clas Ohlsons övriga marknader. Dessutom genomförs ytterligare förändringar för att minska nedskräpning och spara på jordens resurser.

En åtgärd är att Clas Ohlson slutar erbjuda den mindre gratispåsen till sina kunder och höjer kvaliteten på de övriga bärpåsarna så att de kan användas fler gånger. Bolaget ersätter också den största påsen med en tåligare variant i snygg design som gärna kan återanvändas. Priset på bärpåsarna höjs för att bidra till minskad konsumtion av plastpåsar.

– I tillägg till det här är Clas Ohlsons nya påsar gjorda av sockerrör. Eftersom sockerrör är en förnybar råvara anses den ofta vara koldioxidneutral och inte bidra till klimatpåverkan vid förbränning. Det tycker vi är bra då många plastpåsar till slut faktiskt förbränns tillsammans med övrigt hushållsavfall och återvinns som energi. Men vi uppmanar alla våra kunder att i första hand återanvända påsarna och sedan återvinna dem när de är uttjänta, säger Åsa Portnoff Sundström, hållbarhetschef hos Clas Ohlson.

De nya sockerrörspåsarna är en del av Clas Ohlsons resa Härifrån till hållbarheten.

Införandet av de nya påsarna påbörjas i Sverige den 1 juni och fortsätter sedan ut i Clas Ohlsons butiker i Norge, Finland, Tyskland och Storbritannien under augusti 2017.

För mer information kontakta:
Sara Kraft Westrell, Informations- och IR-direktör, telefon 0247-649 13