2013-08-14 14:08 CET Produkt- och konsumentnyheter

Kungligt besök på Clas Ohlson i Insjön

ClasOhlson 001

Den 10 september besöker Carl XVI Gustaf Dalarna på sin resa genom Sverige för att fira sina 40 år på tronen. Temat är ”besök i vardagen” och Kungaparet passar på att besöka Clas Ohlson i Insjön, ett av Dalarnas mest välbesökta turistmål.

Kungaparet kommer att besöka Clas Ohlsons distributionscentral i Insjön, en av Europas mest moderna lager- och distributionsanläggningar, där de välkomnas och guidas av Klas Balkow, VD på Clas Ohlson. Kungen och drottningen kommer att få höra om den unge Clas som 1918 började med två tomma händer, men som med stor uppfinningsrikedom, entreprenörskap, sunt förnuft och inte så lite envishet, lade grunden till dagens Clas Ohlson – ett modernt detaljhandelsföretag med 178 butiker och verksamhet i fyra länder.

- Det är roligt att få visa ett stycke svensk näringslivshistoria för kungaparet. Grundaren Clas var en stor visionär och hade känsla för vad folk behövde och vi fortsätter i hans anda genom att erbjuda ett brett sortiment produkter som löser vardagens alla små praktiska problem i både slott och koja, säger Klas Balkow, vd och koncernchef i Clas Ohlson.

I Insjön finns också företagets första och största butik och ett museum som visar hur Clas Ohlson har vuxit fram under 95 år. Det är ett spännande tidsdokument där en stor del av 1900-talets tekniska utveckling, händelser och välståndsutveckling speglas.

Det är inte bara kungaparet som vill besöka Clas Ohlson i Insjön. Butiken är ett av Dalarnas mest populära turistmål och lockar varje år ca 500 000 besökare.

För mer information, kontakta:

John Womack, informations- och ir-chef