2012-11-26 08:18 CET Produkt- och konsumentnyheter

Clas Ohlson lanserar ny e-handel för mobilen

Clas Ohlson lanserar nu en mobilversion av sin nya e-handelslösning. Den mobilanpassade e-handelssidan är en fortsättning på detaljhandelskedjans multikanalstrategi som sjösattes i våras med företagets nya e-handelsplattform. Mobilsidan lanseras samtidigt på Clas Ohlsons alla marknader, som förutom Sverige består av Norge, Finland och Storbritannien.

Den nya mobilsidan ökar tillgängligheten för kunderna och förenklar upplevelsen för de som besöker Clas Ohlsons hemsida via mobilen. Mobilsidan är uppbyggd med responsiv design för optimalt gränssnitt i alla smarta telefoner. Idag står mobila enheter för cirka 20 procent av den totala trafiken till Clas Ohlsons hemsida. Denna andel hoppas man nu kunna öka och ta vara på med den förbättrade tillgängligheten. Clas Ohlsons multikanalstrategi innefattar att erbjuda ett integrerat erbjudande och service genom butiker, e-handel, sociala medier, söktjänster samt via telefon och katalog. Sedan den nya e-handelsplattformen lanserades på svenska marknaden i april tidigare i år har Clas Ohlsons totala distansförsäljning ökat väsentligt.

”Mobilens potential, både som ett köpverktyg men också som en källa till information, är stor och vi hoppas såklart mycket på att vår nya mobilsida både ska öka servicegraden och leda till fler köp både online och i butik bland befintliga och nya kunder på samtliga marknader”, säger Catrin Folkesson, e-handelschef på Clas Ohlson.

Drygt hälften av svenskarna har idag en smartphone och ca 90 procent av alla som köper ny telefon väljer en smart telefon med operativsystem från Google, Apple eller Microsoft. Enligt Posten och HUI:s E-handelsbarometer från september 2012 har idag sju av tio e-handelskonsumenter en smartphone och 13 procent av dessa har någon gång inhandlat en vara via sin mobiltelefon. Men trots att relativt få testat mobilköp antas andelen öka kraftigt de kommande åren. 48 procent av alla konsumenter som äger en smartphone, men som ännu inte handlat varor med den, kan tänka sig att göra detta i framtiden enligt E-handelsbarometern Q2 2012.

För mer information, kontakta:

Catrin Folkesson, e-handelschef: 076-721 81 02

John Womack, informations- och IR-chef: 070-678 24 99