1999-09-01 08:00 CET Finansiell information

Clas Ohlson på väg till börsen

Från den 5 oktober noteras det välkända detaljhandelsföretaget på O-listan. Aktien kommer att kosta 106 kronor och anmälningstiden pågår under perioden 6 - 15 september. Totalt omfattar erbjudandet 3 160 000 aktier till ett värde av 335 miljoner kronor.

Clas Ohlson har beslutat genomföra en ägarspridning av bolagets aktier. I samband med detta har Clas Ohlson ansökt om notering av bolagets B-aktier på OM Stockholmsbörsens O-lista. Erbjudandet består dels av en nyemission på 106 miljoner kronor, dels av en utförsäljning från nuvarande huvudägare på 229 miljoner kronor.

- Jag är övertygad om att Clas Ohlson-aktien har goda förutsättningar att bli en riktig folkaktie, säger VD Gert Karnberger. Clas Ohlson är ett moget tillväxtföretag, som utvecklats från ett traditionellt postorderföretag till ett modernt detaljhandelsföretag. - Genom nyemissionen gör vi det också lättare att täcka företagets kapitalbehov inför vår fortsatta expansion. Samtidigt underlättar noteringen kommande generationsskifte för nuvarande ägare.

Clas Ohlson är ett detaljhandelsföretag som säljer "gör-det-själv-artiklar" via butiker och postorder. Bolaget startades 1918 i Insjön, Dalarna. 1989 öppnades den första butiken utanför Insjön. Idag har Clas Ohlson 11 butiker i Sverige och Norge samt tre nyetableringar på gång. Bolaget ska växa med två till fyra butiker per år. Samtliga butiker erbjuder Clas Ohlsons fullständiga sortiment på cirka 15 000 artiklar och finns företrädesvis i centrala lägen i större städer. Idag sker 77 procent av bolagets försäljning genom butikerna och 23 procent via postorder och internet.

Clas Ohlson har haft en genomsnittlig årlig tillväxt på 13,3 procent de senaste fem åren. Räkenskapsåret 1998/99 omsatte bolaget 830 miljoner kronor (+22 procent jämfört med föregående år) och visade ett rörelseresultat på 75 miljoner kronor.

Delårsbokslutet för maj till juli 1999 visade på en fortsatt stark tillväxt med en omsättningsökning på 38 procent, samt en resultatförbättring på 44 procent jämfört med samma period föregående år. Clas Ohlson har ända sedan starten för mer än 80 år sedan alltid genererat vinst.

Handelsbanken Markets är rådgivare åt Clas Ohlson i samband med bolagets förestående marknadsnotering.

Prospektet och anmälningssedel går att ladda ner från bolagets hemsida på adress www.clasohlson.se. Den tryckta versionen finns tillgänglig på alla Handelsbankens kontor från den 1 september. Beställningar kan också göras på telefon 0200-11 44 01 under anmälningsperioden.

Erbjudandet i korthet

Pris per aktie: 106 kr

Anmälningsperiod: 6-15 september 1999

Notering på O-listan: Omkring den 5 oktober 1999