1999-09-17 08:00 CET Finansiell information

Clas Ohlson övertecknat åtta gånger

Clas Ohlsons erbjudande till marknaden har blivit övertecknat åtta gånger. Totalt får nu Clas Ohlson 9 000 nya aktieägare. Från den 5 oktober noteras Clas Ohlson på O-listan.

- Intresset har varit mycket stort från institutioner, allmänhet och anställda, vilket naturligtvis är mycket glädjande, säger VD Gert Karnberger. Från att ha drivits som familjeföretag i över 80 år har vi nu 9 000 nya aktieägare och ett kapitaltillskott för vår fortsatta expansion.

Försäljning augusti

Clas Ohlson koncernen hade i augusti 1999 en försäljning uppgående till 82,5 miljoner kronor exklusive moms, vilket motsvarar en ökning på 35 procent jämfört med samma månad föregående år (61,2 miljoner kronor). Jämfört med samma månad föregående år har fyra butiker tillkommit. Clas Ohlson AB har fortsättningsvis för avsikt att lämna försäljningsrapporter månadsvis.

Bakgrund

Clas Ohlson är ett detaljhandelsföretag som säljer "gör-det-själv-artiklar" via butiker och postorder. Bolaget startades 1918 i Insjön, Dalarna. 1989 öppnades den första butiken utanför Insjön. Idag har Clas Ohlson 11 butiker i Sverige och Norge samt tre nyetableringar på gång. Bolaget ska växa med två till fyra butiker per år. Samtliga butiker erbjuder Clas Ohlsons fullständiga sortiment på cirka 15 000 artiklar och finns företrädesvis i centrala lägen i större städer. Idag sker 77 procent av bolagets försäljning genom butikerna och 23 procent via postorder och internet.Bolaget omsatte 1998/99 830 miljoner kronor (+22 procent jämfört med föregående år) och visade ett rörelseresultat på 75 miljoner kronor.

Erbjudandet bestod dels av en nyemission på 106 miljoner kronor dels av en utförsäljning från nuvarande huvudägare på 229 miljoner kronor, totalt 3 160 000 aktier till ett värde av 335 miljoner kronor.

För ytterligare information, kontakta gärna

Gert Karnberger, VD

Telefon: 0247 - 444 34, 0705 - 29 63 00