Regulatorisk 2024-10-07 07:00 CET Finansiell information

Clas Ohlsons försäljning ökade i september jämfört med föregående år

Nettoomsättningen uppgick till 860 Mkr (762), en ökning med 13 procent, varav 8 procent avser organisk tillväxt*, -4 procent valutaeffekter och 9 procent försäljning i Spares-koncernen. Jämfört med samma månad föregående år har butiksbeståndet ökat netto med 15 butiker (föregående år minskning med 3 butiker). Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 236.

Den totala nettoomsättningen under perioden maj-september 2024 uppgick till 4 452 Mkr (3 815), en ökning med 17 procent jämfört med motsvarande period föregående år varav 9 procent avser organisk tillväxt*, -2 procent valutaeffekter och 9 procent försäljning i Spares-koncernen.

*Fördelar sig på ökning i jämförbara enheter 3 procent och förändring butiksnätverk 4 procent för september månad. Fördelning för perioden maj-sep 2024, 6 procent respektive 3 procent.

Fördelning försäljning Månad Ackumulerat
Sep Förändring Maj-Sep Förändring
Mkr 2024/25 SEK Organisk 2024/25 SEK Organisk
Sverige 380 13% 13% 1 929 11% 11%
Norge 318 -4% 3% 1 719 5% 8%
Finland 96 0% 4% 453 2% 4%
Spares 67 - - 351 - -
Totalt* 860 13% 8% 4 452 17% 9%

*Nettoomsättningen exklusive Spares ökade med 4 procent till 793 Mkr under september månad och med 7 procent till 4 101 Mkr för perioden maj-september 2024.

Kristofer Tonström, vd och koncernchef: Den organiska försäljningstillväxten i september uppgick till 8 procent, vilket visar att kunderna fortsätter att uppskatta vårt behovsdrivna och prisvärda sortiment. Utvecklingen var bra i samtliga prioriterade produktnischer och sett till enskilda marknader stack Sverige ut med en organisk tillväxt om 13 procent. Den totala försäljningen i både Norge och Finland påverkades tydligt av valutarörelser men den underliggande organiska försäljningen utvecklades stabilt, i synnerhet med Norges tuffa jämförelsetal från förra året i åtanke. Detaljhandelsklimatet är fortsatt utmanande och det kommer även framgent att vara viktigt med god kostnadskontroll och effektivitet i alla delar av verksamheten för att kunna utveckla konkurrensfördelar inom sortiment, kundmöte och varumärke ytterligare.

Niklas Carlsson, kommunikations- och IR-chef, 0247-444 29, niklas.carlsson@clasohlson.se

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 oktober 2024 klockan 07:00.