Regulatorisk 2023-04-06 07:00 CET Finansiell information

Clas Ohlsons försäljning i mars ökade organiskt jämfört med föregående år

Försäljningen i mars minskade med 2 procent till 623 Mkr (639). Organiskt ökade försäljningen med 1 procent jämfört med föregående år. Försäljningen online minskade med 3 procent till 82 Mkr (85). Jämfört med samma månad föregående år har butiksbeståndet minskat netto med 7 butiker. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 222 (229).

Fördelning försäljning Månad Ackumulerat
Mars Förändring Maj-mars Förändring
Mkr 2022/23 SEK Organisk 2022/23 SEK Organisk
Sverige 293 0% 0% 3 785 2% 2%
Norge 259 -6% 3% 3 648 4% 1%
Finland 71 6% 0% 967 7% 1%
Utanför Norden - - - 13 - -
Totalt 623 -2% 1% 8 413 3% 1%
Varav försäljning online 82 -3% -1% 976 9% 7%

Den totala försäljningen under perioden maj-mars 2023 ökade med 3 procent till
8 413 Mkr (8 176). Organiskt ökade försäljningen med 1 procent jämfört med föregående år. Försäljningen online för perioden ökade med 9 procent till 976 Mkr (898).

Kristofer Tonström, vd och koncernchef: Den organiska försäljningsökningen i mars var en procent i en marknad präglad av minskat konsumtionsutrymme för hushållen, samt med sju butiker färre netto jämfört med motsvarande månad förra året. Vi noterar en god försäljningsutveckling i Norge med en organisk försäljningsökning om tre procent, men parallellt med att den norska kronan försvagats relativt den svenska kronan ser vi att omvärldsfaktorer som kostnadsinflation och en stark US-dollar ger fortsatta utmaningar framöver. För att parera för detta är arbetet med kostnadsbesparingar högt prioriterat.

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 april 2023 klockan 07:00.