2019-04-11 09:15 CET Produkt- och konsumentnyheter, Övriga företagsnyheter

World Childhood Foundation 1
World Childhood Foundation 2
Clas Ohlson Tina Englyst

Clas Ohlson inleder ett strategiskt samarbete med World Childhood Foundation (Childhood). Childhood är en organisation som identifierar och stödjer lokala projekt som arbetar för att motverka sexuella övergrepp, utnyttjande och våld mot barn.

– Barns rättigheter är, och har varit under en lång tid, ett prioriterat område i vårt hållbarhetsarbete. Därför är vi stolta över att nu vara en del av det viktiga arbete som Childhood utför; att förebygga att barn blir offer för våld och sexuella övergrepp, säger Tina Englyst, chefsjurist och hållbarhetschef på Clas Ohlson.

Childhood grundades 1999 av H.M. Drottning Silvia för att stärka barns rätt till en trygg och kärleksfull barndom, och för att särskilt arbeta med att förbättra levnadsvillkoren för barn som riskerar att bli utsatta för våld eller sexuella övergrepp. Idag finns Childhood i 14 länder.

Utöver finansiellt stöd omfattar samarbetet möjligheten för Clas Ohlsons medarbetare att gå en frivillig utbildning i hur man förebygger våld och sexuella övergrepp mot barn genom att vara en ”viktig vuxen”. Clas Ohlsons kunder kommer i höst också att kunna stödja Childhoods arbete genom att köpa särskilt framtagna Childhood-produkter.

Clas Ohlson har även ett pågående samarbete med Rädda Barnen.

– Vårt samarbete med Childhood är ett komplement till vårt samarbete med Rädda Barnen. Arbetet vi gör med Rädda Barnen är främst inriktat mot att förbättra levnadsvillkoren för barn till migrantarbetare i Kina, medan vårt samarbete med Childhood kommer att fokusera mer på barns rättigheter i Norden, säger Tina Englyst.

Läs mer om World Childhood Foundation här

Niklas Carlsson, kommunikationschef, 0247-44429, niklas.carlsson@clasohlson.se