Regulatorisk 2019-02-15 07:00 CET Finansiell information

Clas Ohlson ökar försäljningen i januari

Försäljningen i januari ökade med 4 procent jämfört med januari föregående år, vilket motsvarar en organisk försäljningsökning om 2 procent. För verksamhetsårets nio första månader är den organiska tillväxten i nivå med tillväxtmålet på 5 procent. Clas Ohlsons försäljningstillväxt online uppgick till 29 procent i januari respektive 51 procent för niomånadersperioden.

Försäljningen i januari ökade med 4 procent till 621 Mkr (596). Den organiska försäljningen ökade med 2 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i januari i jämförbara enheter och lokal valuta är oförändrad. Försäljningen online i januari ökade med 29 procent till 29 Mkr (22). Jämfört med januari föregående år har butiksbeståndet utökats netto med 14 butiker. Vid månadens utgång uppgick det totala antalet butiker till 238.

Länder, Mkr Januari
2018/19
Januari
2017/18
Procentuell förändring Organisk tillväxt
Sverige 268 263 2 2
Norge 255 237 8 4
Finland 76 76 0 -4
Utanför Norden** 22 19 13 9
  621* 596 4 2

* Varav 29 Mkr (22) utgör försäljning online.
** Påverkat av butiksoptimering i Storbritannien, butiken i Croydon stängdes 16 augusti 2018.

Den totala försäljningen för de första nio månaderna av räkenskapsåret 2018/19 (maj 2018 till januari 2019) ökade med 8 procent till 7 030 Mkr (6 528). Den organiska försäljningen ökade med 5 procent. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 2 procent. Försäljningen online för perioden ökade med 51 procent till 337 Mkr (223).

Den totala försäljningen under tredje kvartalet 2018/19 (november 2018 till januari 2019) ökade med 6 procent till 2 915 Mkr (2 746). Den organiska försäljningen ökade med 4 procent. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökade med 2 procent. Försäljningen online för perioden ökade med 51 procent till 148 Mkr (98).

Delårsrapporten för tredje kvartalet 2018/19 offentliggörs klockan 07:00 onsdagen den 13 mars 2019. Rapporten presenteras samma dag kl 09:00 i Clas Ohlsons butik på Sveavägen 52 i Stockholm.

Elisabet Johansson, Interim IR-chef, telefon 072-22 11 650.

Detta är sådan information som Clas Ohlson AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 februari 2019 klockan 07:00.