2014-12-05 13:54 CET Nyheter

Samarbete och teamkänsla centralt för Clas Ohlsons traineer

ClasOhlson Trainee Clas of 2016

På Clas Ohlson samarbetar Roy, Jingfang och Daniel inom företagets traineeprogram. För tillfället gör de butikspraktik och intygar att oavsett var inom företaget du arbetar, är du en del av det team som Clas Ohlson utgör.

Jingfang Chen, Roy Johansson & Daniel Thyberg

Ålder: Jingfang: 24 år. Roy: 25 år. Daniel: 26 år. Utbildning: Jingfang: Civilingenjörsexamen i informationsteknik med inriktning kinesiska samt masterexamen i industriell ekonomi, båda vid Kungliga tekniska högskolan, examen 2014. Roy: Civilingenjörsexamen i kommunikations- och transportsystem samt masterexamen i industriell ekonomi, båda vid Linköpings universitet, examen 2014. Daniel: Kandidatexamen i logistik, Linköpings universitet, examen 2014.

”Ett lag mot samma mål”

I september började Roy Johansson, Jingfang Chen och Daniel Thyberg traineeprogrammet på Clas Ohlson och första veckan inleddes på huvudkontoret i Insjön. I fokus på schemat var företagskulturen, ledarskap, hållbarhetsarbete och det viktigaste Clas Ohlson har; kunden. Nu gör traineerna sex månaders butikspraktik för att lära känna verksamheten från grunden, innan de ska tillbaka till Insjön för att arbeta med olika projekt.

Hur ser samarbetet ut inom traineeprogrammet?

Roy: – Trots att vi är ute i olika butiker nu så har vi regelbunden kontakt. Dels för att planera fyra seminarier som vi ska arrangera, men framför allt för att dela med oss av våra erfarenheter. Det är skönt att kunna bolla tankar och idéer med personer som är på precis samma steg som en själv. Under introveckan lärde vi känna varandra och vi klickade direkt.

Daniel: – Vi har en bra teamkänsla med tidigare traineer också. De är väldigt öppna och vänskapliga och finns där för oss om vi undrar något. Det finns inga vassa armbågar här.

Hur har ni märkt av teamkänslan ute i företaget?

Daniel: – I butikerna är det en väldigt bra sammanhållning som man snabbt kommer in i. I Borlängebutiken där jag arbetar delas ansvarsområdena upp och allt bygger på att det fungerar bäst när man arbetar som ett lag mot samma mål.

Jingfang: – På huvudkontoret märktes det också att alla pratar med alla. Man tänker aldrig på vilken titel en person har och det finns inte något som heter ”de som är under oss” eller ”de som är över oss”. Hela organisationen är som ett enda stort team.

Vad har varit höjdpunkten hittills under traineeperioden?

Roy: – Introduktionsveckan var verkligen toppen! Man kände sig genast välkommen i företaget och som en del av det.

Jingfang: – Jag är glad varje morgon när jag går till jobbet eftersom det är så roligt i butiken. Vi i personalen har en positiv energi som smittar av sig på kunderna och det är kul att se.

Daniel: – Att få vara ute i butiken och lära sig saker som man känner att man kommer ha stor nytta av. När man sedan ska fatta beslut eller vara med och utveckla saker är det oerhört värdefullt att veta om de är genomförbara i verkligheten.

OM CLAS OHLSON
Traineeprogram: Som trainee på Clas Ohlson kommer du att anställas på en bestämd roll i organisationen. Programmet utgår från kärnverksamheten det vill säga i våra butiker, men breddas med projektarbeten inom övriga verksamheter. Om ditt projektarbete har utlandsanknytning finns möjlighet för dig att jobba utomlands under en period. Arbetet varvas även med seminarier på teman som inköp, lager, ekonomi, försäljning, expansion, HR och IT. Genom hela programmet följs du av din mentor, vars erfarenheter och kontaktnät hjälper dig och din utveckling mot en spännande framtid inom organisationen.

Text: Josefin Svenberg. Foto: Clas Ohlson.