Regulatorisk 2008-08-18 09:00 CET Nyheter

Clas Ohlson släpper sin klassiska katalog för 90:e året i rad

När Clas Ohlsons katalog dimper ned i brevlådan är det många som stannar upp en stund. I år firar Clas Ohlson 90-årsjubileum. Årets katalog är fullspäckad av nyheter som gör vardagen lite enklare.

Den här veckan släpper Clas Ohlsons sin klassiska katalog för 90:e året i rad. Katalogen är den äldsta i sitt slag i Sverige och höstens katalog är den 96:e i ordningen. Katalogen trycks i 3,4 miljoner exemplar på både svenska, norska och finska och är 504 sidor lång. Den allra första katalogen släpptes 1918, samma år som Clas Ohlson grundades i Insjön.

– Katalogen har ändrat format och innehåll många gånger under sina 90 år och är ett tidsdokument över teknik- och samhällsutvecklingen, säger Ulrika Göransson, koncernmarknadschef på Clas Ohlson. I början av 1900-talet byggde många av våra kunder sina produkter själv med hjälp av byggsatser och ritningar, allt från kanoter till möbler, radioapparater och skivspelare. Sortimentet har successivt utökats och idag har vi ett omfattande sortiment av smarta produkter som gör vardagen lite enklare och roligare, dvs. lösningen på vardagens alla små praktiska problem, tillägger Ulrika Göransson.

Den kommande veckan kommer över 1,5 miljoner hushåll i Sverige, Norge och Finland att få katalogen hem i brevlådan. Den finns även i Clas Ohlsons butiker och kan beställas gratis på www.clasohlson.se. Utöver huvudkatalogen finns ytterligare 700 produkter i Clas Ohlsons multimediakatalog. I Clas Ohlsons sortiment finns totalt cirka 15 000 artiklar.

Över 1 000 nya produkter
Höstens katalog är full av nyheter. I sortimentet finns tusentals nyheter som gör vardagen både enklare och roligare. Några exempel är:
- Förstoringsglas med pincett och belysning för 69 kronor som gör det lättare att ta ut stickor. (34-7935, sid 396)
- Ny skivspelare för vinyl, CD och MP3 som gör det möjligt att kopiera musiken på vinylskivor till ett USB-minne eller SD-kort för att spela på sin MP3-spelare eller bilstereo. Skivspelaren är i retrodesign med högtalare och radio och kostar 995 kronor. (38-2767, sid 16)
- Skruvkorksöppnare som gör det lätt att skruva upp och skruva igen hårt sittande skruvkorkar på exempelvis PET-flaskor. Ett 3-pack kostar 19 kronor. (34-8182, sid 412)
- Ny luftavfuktare för att minska risken för mögel och dålig lukt i källaren, tvättrummet eller fritidshuset. Luftavfuktaren kostar 1 295 kronor. (36-3243, sid 198)
- Få dina egna väderprognoser med en trådlös väderstation för 249 kronor. (36-4040, sid 114)
- Stekspadpincetten för 59 kronor kombinerar det bästa hos stekspaden och stekpincetten och gör det enkelt att vända biffen i stekpannan. (34-7693, sid 402)

Enklare att hitta i katalogen
Årets katalog har indelats i de fem produktkategorierna Multimedia, El/Elektronik, Maskiner/Verktyg, Hem/Hushåll och Fritid. Navigeringen i katalogen har förbättrats för att det ska bli lättare att hitta rätt produkt. Årets upplaga har också mer bilder för att bättre visa funktionen på produkterna.

Bilder kan laddas ner på http://www.clasohlson.se/About/Press.aspx

- Katalogens framsida
- Produktnyheter
- Bilder från Insjödagen den 16/8 (katalogsläpp)