2019-04-05 10.00 CET

Clas Ohlson lopettaa muovisten kertakäyttötuotteiden myynnin

Vuoden 2019 aikana Clas Ohlson poistaa kertakäyttöiset muoviaterimet valikoimastaan ja lopettaa niiden käytön yrityksen sisällä. Yritys on jo aikaisemmin vaihtanut pillit, lautaset ja mukit paperisiin. Päätös on osa Clas Ohlsonin pitkäjänteistä vastuullisuussuunnitelmaa.

Vuonna 2020 kaikkien elintarvikekäyttöön tarkoitettujen kertakäyttöisten tuotteiden on oltava valmistettu biopohjaisista materiaaleista, joita ei määritellä muoviksi. Samana vuonna aloitetaan pakastepussien ja roskapussien valmistaminen biopohjaisesta tai kierrätetystä materiaalista, ja kaiken pakkausmateriaalin tulee olla kierrätettävissä.

Vuonna 2025 kaikkien Clas Ohlsonin pakkausten tulee olla suunniteltu siten, että ne vähentävät jätettä ja ennaltaehkäisevät roskaamista. Clas Ohlson on jo aikaisemmin käynnistänyt työn tuotekuljetusten pakkausmateriaalien vähentämiseksi.

- Clas Ohlson vaatii paljon muoveilta. Asetamme lakia korkeammat vaatimukset monille tuotteille, mikä tarkoittaa myös, että muovit ovat puhtaita ja energiatehokkaita kierrättää. Mutta ongelmana on, että kaikkea muovia ei kierrätetä. Tiedämme, että suuria määriä päätyy sekajätteisiin poltettavaksi ja osa päätyy roskaamaan luontoa. Siksi 2019 on viimeinen vuosi, kun myymme elintarvikekäyttöön tarkoitettuja muovisia kertakäyttötuotteita, kertoo Ellinor Wickström, Clas Ohlsonin Manager Product Compliance & Sustainability.

- Poistamme lisäksi kaikki muoviset kertakäyttötuotteet työpaikoiltamme, eli myymälöidemme ja toimistojemme henkilöstötiloista.

Valikko Kieli